söndag, april 11, 2010

Vid lagunen igår...

... Satt en stor och lite läskig gräshoppa.
... var Johanna med.
... sken solen.
... åt vi en fantastiskt god pizza.
... badade jag närmast oavbrutet under vistelsen. Lagunen har den Perfekta temperaturen.
... läste David senaste numret av tidningen han skriver för.
... sprang en liten lurvtuss runt och busade.
... växte palmerna sig höga.
... och när vi åkte hem satt den här bäbisen med vattenkammat hår framför oss.

Lagunen är min favoritplats här. Där är det oslagbart vackert och oväntat lugnt. Har man tur kan man dessutom se apor kasta sig fram mellan träden på vägen dit.

Igår åkte vi till Laguna de Apoyo för tredje gången under vistelsen för att spendera en dag i lugnet och i solen. På vägen dit åker man buss till en närliggande stad vid namn Masaya där vi även passade på att kolla in marknaden lite, dock fotade jag inget där eftersom jag ville känna in stämningen lite (om jag kan använda min Nikon där eller inte alltså) och min slutsats är att det är rätt säkert där. Eftersom Johanna och Alex kommit hit och vänt min värld uppochner har jag nu lärt mig att testa saker. Så jag testade genom att köpa en liten majsbrödbit med ost av en tant på gatan. Jag gillade den inte. Osten var alldeles för salt för min hushållsostvanda tunga, men jag försökte iallafall.
Väl vid lagunen tog vi det mest lugnt hela dagen. Läste böcker, badade tills fingertopparna såg ut som russin och åt pizza tills magarna putade. Det händer inte så mycket mer där och det är ju lite av charmen.
När vi åkte hem ville dock bussen aldrig komma fram. Dessutom fick den punktering någonstans utanför Masaya, men körde vidare ändå (obs på säkerheten).
Eftersom stackars Alex stannade hemma under hela dagen för att vänta på ett par skor som har skickats henne från Costa Rica, men som aldrig vill komma fram, var hon iger att komma iväg när vi kom hem under kvällen. Så vi drog genast på oss lite rena kläder och gick till ett mexikanskt ställe ute på calle principal (huvudgatan) där maten serverades på bananblad och allt smakade underbart gott. Det bästa stället vi ätit på hittills. De bästa ställena är nämligen sällan dyra resturanger här, utan maten man hittar hos någon längs gatan.

Nu är det en ny dag och planen är att åka till Mercado Roberto Huembes för att köpa skrivbord, blommor och så mycket frukt vi orkar bära.

4 kommentarer:

nerona sa...

I don't understand anything from what you write 'cause i don't speak swedish, but you're a great photographin, the picture with the boy in front of the window its great!!

I'll continue enjoying your pictures!

Gracias,
Gina

Hanna Persson sa...

http://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=sv&tl=en&u=http://hannapersson.com Look here!

Mamma sa...

Fina bilder!
Är det kul med internet?

Lisa sa...

underbart.